Wat zijn de kosten voor professionele en informatieve websites of webshops?
Websites zijn tegenwoordig onmisbaar, maar daar komen natuurlijk ook kosten bij kijken. Als (startend) ondernemer kan het lastig zijn om te bepalen waar je in het begin je geld voor inzet. Online zichtbaarheid is belangrijk om klanten aan te trekken. Daar hoort tegenwoordig naast een website ook diverse social media accounts en AI bij.
We kijken naar 2 opties: informatieve websites en webshops. En dat is nog niet alles, per opties wordt er gekeken naar: wie de content levert, wat inbegrepen is én budgetcategorieën.
De kosten voor webdesign met een goede gebruikerservaring (UX) kunnen ver uit elkaar lopen. Je kunt denken aan bedragen van een paar honderd euro tot tienduizend of meer. Dat ligt eraan wat je precies wilt. Zelf een website bouwen kan je doen vanaf zo’n €200 per jaar, maar als je geen ervaring hebt met design en gebruiksvriendelijkheid, kan dat je juist klanten kosten.
Zie het zo: je gaat naar de supermarkt om je statiegeld flesjes en blikjes in te leveren. Eerst sta je heel lang in de rij, omdat mensen hun winkelwagen vol hebben liggen. Dan ben je eindelijk aan de beurt. Je doet je flesjes en blikjes in het apparaat, het piept en hapert af en toe, maar uiteindelijk ben je klaar. En dan… er is nergens een knop om je bonnetje te printen. Die zit er simpelweg niet op. Je kijkt om je heen of een medewerker je kan helpen, maar er is niemand in de buurt. Dus je loopt weg, al die moeite voor €1?
Zo kan het ook gaan op een “doe-het-zelf-website”. Iemand bezoekt je website, maar de website laadt erg langzaam. Uiteindelijk kijken ze een beetje rond, maar kunnen het product wat ze zoeken niet meteen vinden. De beschrijving bij het product is niet goed leesbaar, door het kleurgebruik. Als ze dan toch iets in de winkelwagen doen, komen er ineens verzendkosten bij. Dat stond nergens eerder beschreven. Vervolgens is de indeling op de bestelpagina onduidelijk en de klant geeft het op. “Als ik niet kan bestellen, dan ga ik maar naar een andere website.”
Een goede website moet voor je werken en niet tegen je. Je wilt dat bezoekers makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken en vertrouwen krijgen in je merk. Dat is waar professioneel webdesign bij kan helpen. Want uiteindelijk wil je een mooie website die ook iets bereikt, toch?
Je kunt dus begrijpen dat een webshop of website laten maken verschillende prijzen heeft. Elke webdesigner heeft daarnaast zijn eigen prijzen, in deze blog post ga ik in op algemene prijzen voor websites en webshops. Daarnaast zijn er diverse expertises binnen webdesign die jouw website naar het volgende niveau kunnen tillen. Je hebt bijvoorbeeld User Experience designers, Interaction Designers, SEO specialisten en Copywriters. Laten we op dit moment eerst naar de gemiddelden kijken voor een informatieve website en een webshop.
Per scenario kijken we naar websites en wordt er een toelichting gegeven wat er bij webshops bij komt kijken binnen het aangegeven budget.
Scenario 1: je hebt een budget van minder dan €1.000
Informatieve websites: Hiervoor krijg je een basis website met de essentiële pagina’s (vaak 3-5 pagina’s). Vaak een eenvoudig ontwerp, maar genoeg om in ieder geval als startende ondernemer online vindbaar te worden. Hosting en domein van meestal 1 jaar, deze kosten komen dan ook jaarlijks terug. Je levert zelf alle teksten en beelden aan. In dit scenario kun je je pakket uitbreiden met extra diensten als hulp bij afbeeldingen en teksten, vindbaarheid in zoekmachines (SEO), branding en huisstijl, of advies.
Voor webshops: Je krijgt een eenvoudige webshop met een beperkt aantal producten (ongeveer 10) of je kunt er later zelf meer toevoegen. Vaak een eenvoudig ontwerp, maar genoeg om in ieder geval als startende ondernemer online vindbaar te zijn en je producten online te verkopen.
Scenario 2: je hebt een budget van €1.000-€5.000
Informatieve websites: Wat krijg je voor dit middenklasse budget? Als je serieus en verzorgd online wilt verschijnen is dit voor jou. Een professionele zakelijke website met 5-10 pagina’s. Een ontwerp dat past bij jou en je onderneming, uitgebreidere branding en basis of volledige SEO optimalisatie. Maatwerk is in dit budget (gedeeltelijk) mogelijk. Je mag verwachten dat de gebruiksvriendelijkheid van de website van goede kwaliteit is, indien de webdesigner zich hierop focust. Ook kan je hulp krijgen bij het maken van content voor jouw website. Tot slot is een onderhoudscontract optioneel bij dit budget.
Voor webshops: Met dit budget kun je rekenen op een professionele webshop met 10-15 producten en een passend ontwerp bij jou en je bedrijf. De prijs hangt af van de grootte van de webshop en betaalmethodes. Dit is een goede investering voor ondernemers die willen groeien, zonder een uitgebreide maatwerk webshop.
Scenario 3: je hebt een budget meer dan €5.000
Informatieve websites: Boven dit bedrag gaat het om een website die bestaat uit volledig maatwerk en hoge kwaliteit. Een ontwerp met uitgebreide branding en alle gewenste (en complexe) functionaliteiten die je wilt hebben. Eigenlijk kan alles met dit budget: een klantportaal, API-koppelingen en meer dan 10 pagina’s. Content kan je zelf aanleveren, maar een website vanaf dit budget kan inclusief contentcreatie. Je betaalt vaak extra voor een uitgebreid ontwerpproces, gebruiksvriendelijkheid en/of programmeur. Hier zul je ook meer te maken hebben met maandelijkse onderhoudskosten. Vind je duurzaamheid belangrijk én wil je een sterke, op maat gemaakte online identiteit? Dan is dit wellicht jouw beste keuze.
Voor webshops: Maatwerk webshops zijn mogelijk bij dit budget en passend voor grotere bedrijven of winkels met meer dan 50 producten. Geavanceerde functies zijn hierbij ook mogelijk, denk aan geavanceerde zoekfilters, klantenaccounts, meerdere talen of integraties met andere systemen. Voor ondernemers die inzetten op een schaalbare, professioneel beheerbare online winkel met groeiambitie is dit een goede optie.
Let op: in dit artikel gaat het om algemene prijzen en budgetten, dit zijn geen vaste prijzen of alle diensten die Veritas Design aanbied, kijk hiervoor op de service pagina.
Auteur: Jerney Pompe Voeg mij toe op LinkedIn!